بازدید: 1,468 بازدید

با تجهیزات استخر خانگی بیشتر آشنا شوید

شنا کردن یکی از مفرح‌ترین تفریحات، برای افرادی است که به این ورزش علاقه‌مند هستند. امروزه این افراد تمایل به ساخت استخر در منازل خود دارند تا مجبور نباشند همیشه به استخرهای عمومی مراجعه کنند. آن‌ها می‌توانند به تنهایی و در خلوت خود از تأثیرات مثبتی که شنا کردن در روحیه و سلامت آن می‌گذارد، بهره ببرند؛ اما برای ساخت یک استخر خانگی به تجهیزاتی، نیاز است. در ادامه به توضیحاتی پیرامون تجهیزات استخر خانگی می‌پردازیم.

تجهیزات استخر خانگی

 برای ساخت استخر در منازل به تجهیزات زیادی نیاز است. در صورت عدم استفاده از این امکانات، بهره بردن درست و بهینه از استخر با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. به گونه‌ای که می‌توان گفت تجهیزات استخر می‌تواند باعث بهبود کارایی آن شود و در روند سلامت آب و درنتیجه شناگران، تأثیر مثبت بگذارد. پس برای اینکه افراد زمان خوش و لذت بخشی را در استخر خانگی خود سپری کنند باید استخر آن‌ها مجهز به تمام امکانات لازم و ترجیحاً به‌روز باشد.

تجهیزات موردنیاز استخر خانگی

بیشتر وسایل موردنیاز برای ساخت یک استخر خانگی با استخرهای بزرگ و عمومی مشترک هستند. آن‌ها تنها در مدل و نوع وسایل با یکدیگر تفاوت دارند. می‌توان وسایل موردنیاز استخر خانگی را از لحاظ ساختار به دو دسته لوازم اصلی و لوازم جانبی تقسیم کرد. لوازم اصلی، تجهیزاتی از قبیل تجهیزات پمپ های تصفیه آب، تجهیزات موردنیاز برای ضدعفونی کردن آب، تجهیزات نظافتی و گرمایشی آب هستند. وجود آن‌ها برای استخر لازم است؛ اما استفاده از لوازم جانبی به سلیقه افراد بستگی دارد. بیشتر این وسایل اغلب جنبه تزیینی و زیبایی دارند. در ادامه به توضیح و بررسی هریک از آن می‌پردازیم.

تجهیزات موردنیاز استخر خانگی

تجهیزات تصفیه آب استخر خانگی

استفاده از سیستم‌های تصفیه آب استخر خانگی بسیار مهم هستند، زیرا سلامت آب استخر را فراهم می‌کنند. آب سالم، کاملاً شفاف است و مانع انتقال بیماری‌های عفونی و میکروب‌ها به آب می‌شود. پس به کار بردن این وسایل در یک استخر خانگی ضروری است. سیستم‌های تصفیه آب، خود شامل چندین وسیله می‌شوند که به شرح زیر هستند:

  • پمپ آب استخر

پمپ آب به صورت الکتریکی کار می‌کند و سبب گردش و چرخش آب استخر می‌شود. پمپ وظیفه اصلی گردش آب را بر عهده دارد. عملکرد آن به این‌گونه است که نخست توسط مکش، آب استخر را می‌کشد و آب را از صافی و دیگر وسایل تصفیه‌کننده آب عبور می‌دهد. در نهایت آب تصفیه شده را به استخر بازمی‌گرداند. سیستم تصفیه استخر، بدون پمپ آب نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد؛ زیرا آب استخر بدون تلمبه، فیلتر نمی‌شود. استفاده از یک پمپ، نمی‌تواند به تنهایی موجب تصفیه آب استخر گردد.

ساعت کار پمپ‌های آب در فصل تابستان که استفاده بیشتری از استخر می‌شود، بیشتر است؛ اما به‌طورکلی پمپ‌های آب در استخرهای خانگی کوچک به‌طورمعمول بین ۴ تا ۵ ساعت مشغول به کار هستند. بیشتر پمپ‌ها قبل از پروانه‌ها، یک سبد فیلتر کوچک دارند که می‌تواند مانع ورود مو و دیگر زباله‌های کوچک شناور در آب به قسمت پروانه‌ها شود.

تجهیزات-تصفیه-آب-استخر-خانگی

  • فیلتر کارتریج

وظیفه اصلی این فیلتر، پاک‌سازی ذرات معلق در آب استخر است. فیلتر می‌تواند موجب شفافیت آب استخر شود. به‌طورکلی فیلترهای تصفیه آب استخر را می‌توان به سه دسته فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی و فیلتر دیاتومه مجزا کرد؛ اما اغلب در استخرها و جکوزی‌های خانگی از فیلترهای تصفیه آب کارتریجی و فیلتر شنی استفاده می‌شود. استفاده از فیلترهای شنی قدیمی‌تر از کارتریج است. می‌توان گفت استفاده از فیلتر کارتریج در استخرهای خانگی از فیلتر شنی بهتر است و استفاده از آن را در سیستم‌های استخر خانگی توصیه می‌کنیم، زیرا:

  1. فیلتر کارتریج می‌تواند ذرات کوچک‌تر و ریزتری را از آب جداسازی کند که این امر در شفاف‌سازی بیشتر آب استخر دخیل است.
  2. ظرفیت آب دهی در فیلتر کارتریج بیشتر است.
  3. فیلترهای کارتریج را می‌توان در بازه زمانی بیشتری شستشو داد و به دو یا یک‌بار در سال کفایت می‌کند.
  • پمپ تزریق کلر

از برخی مواد شیمیایی مانند کلر برای تمیز نگه‌داشتن و ضدعفونی کردن آب استخرهای خانگی استفاده می‌شود. افزودن کلر را به صورت دستی می‌توان انجام داد؛ اما این یک کار پردردسر است. استفاده در دستگاه تزریق کلر می‌تواند کارایی و نتیجه بهتری را به همراه داشته باشد. این دستگاه به طور اتوماتیک کلر را در سطح آب استخر پراکنده می‌کند. اغلب افرادی که استخر خانگی دارند، استفاده از پمپ تزریق کلر را ترجیح می‌دهند؛ زیرا این دستگاه به جای قرار دادن مستقیم کلر در استخر به سیستم پمپ و فیلتر وصل می‌شود و آبی که به استخر بازمی‌گردد را تصفیه می‌کند.

  • دستگاه تزریق ازن:

این نکته درست است که کلر بهترین ماده برای رفع آلودگی و ضدعفونی کردن آب استخر است؛ اما گاهی اوقات ممکن است برخی افراد به این ماده حساسیت داشته باشند، چشم‌هایشان پس از شنا دچار سوزش شده یا قرمز گردد یا دچار مشکلات پوستی شوند. بهتر است افرادی که قادر به استفاده از کلر در استخر خانگی خود نیستند، از دستگاه ازن استفاده کنند. ازن، قوی‌ترین ماده ضدعفونی‌کننده است. این دستگاه یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین و به‌روزترین وسایل استخر خانگی برای تصفیه آب است.

سیستم-تصفیه-اب-خانگی01

هزینه تجهیزات

هزینه موردنیاز برای ساخت یک استخر خانگی مجهز، کاملاً متفاوت است و به سطح توقع مالک آن بستگی دارد. تجهیزات موردنیاز برای استخرهای خانگی انواع مختلفی دارند؛ اما اینکه استخر به وسایل کاملاً ساده و ارزان‌قیمت مجهز شود یا اینکه هر نوع وسیله را از بهترین و مرغوب‌ترین برند آن تهیه کرد، در هزینه پایانی آن تأثیر بسیار زیادی دارد. این هزینه‌ها به بودجه و سلیقه خود فرد بستگی دارد؛ اما برخی نکات دیگر نیز مانند روباز یا سرپوشیده بودن استخر در هزینه‌های جانبی که به بار می‌آورد دخالت دارد.

تجهیزات گرمایشی استخر خانگی

در اغلب استخرهای خانگی برای ایجاد گرما در آب استخر، از یک سیستم گرمایش مجزا استفاده می‌شود. دمای آب استخرها باید در محدوده خوبی قرار داشته باشد تا افرادی که در آب استخر شنا می‌کنند احساس خوبی داشته باشند. عموماً دمای آب استخرها در محدوده ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد قرار دارد؛ اما باید بیان کنیم افزایش دمای آب استخر می‌تواند موجب افزایش تبخیر آب استخر و در نهایت افزایش رطوبت محیط شود. این عامل می‌تواند موجب آسیب دیدن سایر وسایل استخر خانگی شود. برخی تجهیزات گرمایشی استخر خانگی شامل موارد زیر هستند:

  • مبدل‌های حرارتی

مبدل‌های حرارتی از متداول‌ترین روش‌های گرم کردن آب استخر خانگی هستند. این مبدل‌ها پس از دیگ موتورخانه‌ها قرار گرفته‌اند و حرارت را میان دو دستگاه ردوبدل می‌کند. در تجهیزات گرمایشی که از این روش استفاده می‌شود، برگزیدن دیگ حرارتی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • هیترهای برقی

در هیترهای برقی، المنت‌های حرارتی داخلی آن‌ها، توسط انرژی الکتریکی داغ می‌شود. این هیترها می‌توانند برای گرم کردن آب استخرهای خانگی مورداستفاده قرار بگیرند. هیترها گزینه بهتری نسبت به سایر وسایل گرم‌کننده استخر خانگی مانند هیتر گازی و مبدل‌های حرارتی هستند؛ اما اغلب می‌توان در استخرهای خانگی کوچک از آن‌ها استفاده کرد.

  • هیترهای گازی

هیتر های گازی بر اساس تماس مستقیم شعله آتش با لوله‌های دارای آب استخر فعالیت می‌کنند. مزیتی که این هیترها دارند، حجم کم آن‌ها در مقایسه با یک موتورخانه کامل است؛ اما هزینه لازم برای تهیه هیتر گازی استخر کمی بالا است.

  • پکیج‌های گازی مخصوص گرم کردن آب استخر

در برخی از استخرهای خانگی به دلیل عدم وجود موتورخانه مرکزی برای ساختمان نمی‌توان از مبدل‌های حرارتی استفاده کرد. گاهی افراد به دلیل عدم توان مالی و فضای کافی، از این روش استفاده نمی‌کنند. استفاده از پکیج برای گرم کردن آب استخر در این شرایط، گزینه بسیار مناسبی است. این پکیج‌ها در حقیقت یک موتورخانه گرمایشی کامل و مجهز هستند.

پکیج‌های گازی مخصوص گرم کردن آب استخر

انواع تجهیزات استخر خانگی

 برخی تجهیزات دیگر برای داشتن یک استخر خانگی کوچک و مجهز، موردنیاز است. در ادامه به بیان هریک با توضیحات آن‌ها می‌پردازیم:

جاروهای استخری؛ این جاروها برای تصفیه آب استخر موردنیاز هستند. این جاروها موظف‌اند تا ذرات معلق در آب استخر را جمع‌آوری و پاک‌سازی کنند. استفاده کردن از جاروهای استخر موجب می‌شود تا دیگر نیازی به خالی کردن آب استخر برای تمیز کردن جلبک‌های موجود در کف و دیواره استخر یا ذرات آلوده ته‌نشین شده در کف استخر، نباشد. جاروهای استخر در سه نوع جاروی دستی، جاروی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند.

رطوبت‌گیر استخر؛ هوای مرطوب استخر می‌تواند موجب ایجاد جلبک‌های سمی و فرسایش وسایل استخر خانگی شود. استخرهای سرپوشیده می‌توانند محیط‌های با نشاط و لذت بخشی را برای افراد به ارمغان آورند؛ اما گاهی تبخیر آب از سطح استخر مشکلاتی را به وجود می‌آورد. استفاده از رطوبت‌گیر می‌تواند مانع فرسایش دیوارها و سایر امکانات موجود در استخر شود.

چراغ استخر؛ چراغ‌های استخر در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. برخی توکار و برخی روکار هستند. برخی از لامپ‌ها LED یا SMD هستند. استفاده از این دو نوع لامپ از لامپ‌های هالوژنی، بهتر است زیرا گرمای زیادی از خود ساتع نمی‌کنند و عمر مفید بیشتری دارند. این لامپ‌ها دارای رنگ‌های گوناگونی هستند.

اسکیمر استخر؛ اسکیمرها یا کفگیرهای استخر وسایلی برای جمع‌آوری چربی‌ها و آلاینده‌ها و سایر ذراتی است که می‌توانند در سطح آب شناور شوند. آب در این روش توسط اسکیمرها مکیده شده و در آخر در فیلتر تصفیه از آب جدا می‌شود.

آب‌نما و فواره؛ فواره‌ها یکی از عوامل اصلی برای ایجاد آرامش در افراد هستند. این فواره می‌توانند ظاهری زیبا را در محیط استخر خانگی به وجود آورد.

روکش استخر؛ از این وسیله اغلب برای استخرهای روباز استفاده می‌شود. این روکش‌ها مانع ورود گردوغبار و سایر زباله‌ها به درون آب استخر می‌شوند. روکش‌ها اغلب از جنس پی‌وی‌سی هستند تا به راحتی بتوان آن را باز و بسته کرد.

تخت ماساژ؛ تخت ماساژ استاندارد و مرغوب، یکی از تجهیزات مهم برای هر استخر خانگی است. تخت ماساژ به فرد ماساژ گیرنده اجازه استراحت را می‌دهد.

جلیقه نجات؛ بهتر است هنگام تهیه حلقه نجات برای استخر، جنس مرغوب آن را انتخاب کنیم. از حلقه‌ها برای نجات افراد استفاده می‌شود.

نردبان؛ اغلب از نردبان‌های نشکن در استخرهای خانگی استفاده می‌شود. استفاده از نردبان به خارج شدن راحت‌تر شناگران کمک می‌کند.

دایو؛ از دایوها برای شیرجه زدن در آب استخر استفاده می‌شود.

شلنگ؛ برای انتقال آب باید یک شلنگ با طول مناسب در محیط استخر خانگی داشت.

کف شور؛ کف شور یکی از وسایل استخر خانگی است که اغلب دیده نمی‌شود. کف شور را در نقاط عمیق استخر نصب می‌کنند تا تمام حجم آب استخر را به سمت خود جذب کند. کف شور، دو وظیفه تصفیه آب استخر و خروج کلی آب برای تعویض آب استخر را بر عهده دارد.

دماسنج؛ دماسنج جهت کنترل دمای محیط استخر استفاده می‌شود. بهتر است یک دماسنج برای استخر خانگی تهیه کرد.

حفاظ و نرده استخر؛ برای ایجاد امنیت در استخرها از این وسایل جانبی استفاده می‌شود. نرده‌ها را بیشتر از جنس استیل تهیه می‌کنند تا در مقابل آب و رطوبت مقاوم باشند.

برخی نکات راجع نگه‌داری از استخر خانگی

افراد برای استفاده درست از استخر منازل خود باید اقداماتی انجام دهند. استخر به مراقبت و نگه‌داری نیاز دارد. افرادی که دارای استخر خانگی هستند باید با قطعات و کارایی آن‌ها آشنا باشند تا در صورت بروز هر مشکلی، بتوانند به راحتی آن را حل کنند. هم‌چنین این افراد باید آب استخر خانگی خود را پاکیزه نگه دارند، زیرا آب آلوده می‌تواند موجب تخریب سایر تجهیزات موجود در استخر شود. در نتیجه می‌توانند از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیر وسایل استخر خانگی خود خودداری کنند. آب پاکیزه موجب دوام و طول عمر بیشتر وسایل درون استخر مانند اسکیمرها، می‌شود.

جمع‌بندی

به‌طورکلی وسایل استخر خانگی شامل طیف بسیار گسترده‌ای می‌شود که شامل تجهیزات جانبی و اصلی مانند تخت، سایبان، دایو، دستگاه‌های تصفیه‌کننده و ضدعفونی‌کننده آب استخر و... می‌گردد. متقاضیان می‌توانند تمام این وسایل را با مراجعه به مراکز معتبر فروش تجهیزات استخر تهیه کنند. همان‌طور که گفتیم برخی از تجهیزات استخر، جانبی بوده و جنبه تزئینی داشته و در ایجاد یک استخر خانگی زیبا و لوکس تأثیر دارند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “با تجهیزات استخر خانگی بیشتر آشنا شوید”

    1. سلامت باشید .
      برای استخر در طول و عرض ۳*۸ در عمق میانگین ۱/۵ متری :
      فیلترشنی میانگین با قطر ۴۵ سانتی متر
      پمپ استخری با قدرت ۱ اسب
      و یک کلرزن ۲ کیلو گرمی
      لوازمی که برای تصفیه استخر نیاز دارید این مورد ها هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

ما معمولا در کمتر از 10 دقیقه پاسخ میدهیم

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت