بازدید: 1,413 بازدید

هر آنچه درباره مبدل حرارتی استخر باید بدانیم

برای شنا کردن در استخر حتماً باید دمای آب‌های استخر، میانگین باشد. خیلی سرد بودن آب و یا خیلی گرم بودن آب، موجب می‌شود که فرد از شنای خود هیچ لذتی نبرد. برای اینکه دما متناسب باشد، وسیله‌ای اختراع شد. این وسیله مبدل حرارتی استخر نام دارد. در این مقاله قصد داریم کلیات این دستگاه را موردبررسی قرار دهیم. بنابراین اگر (مبدل حرارتی چیست؟) برای شما سؤال است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

هر آنچه درباره مبدل حرارتی

معرفی مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر، وسیله‌ای است که حرارت بهینه را از یک سیال به سیال دیگر منتقل می‌کند‌. البته توجه داشته باشید که انتقال حرارت به صورت غیرمستقیم است. مبدل گرمایش استخر، بهترین وسیله برای استفاده در استخر و جکوزی است که انواع مختلفی نیز دارد. مبدل‌ها بهترین وسیله برای گرم کردن آب استخر به شمار می‌آیند. مبدل‌ها در کل دارای دو مدار گردش سیال هستند. در یک مدار، آب حاصل از تجهیزات مولد، گردش دارد و در دیگری، آب گرم لازم که همان آب استخر می‌باشد؛ بنابراین برای گرم کردن آب استخر، دو مدار گردش مبدل‌ها شروع به کار می‌کنند. در یکی از مدارها، آب گرم بویلر و در مدار دیگر، آب گرم استخر گردش می‌کند.

مبدل مورد نیاز استخرها بسته به عوامل مختلفی، متفاوت است:

  • نوع استخر (استخر روباز، استخر سربسته، استخر عمومی و استخر خصوصی) تأثیر بسزایی در انتخاب نوع مبدل موردنیاز دارد.
  • اختلاف دمایی که برای افزایش دما لازم است نیز در انتخاب نوع مبدل موثر است.
  • تایمی که لازم است آب گرم شود، بر انتخاب نوع مبدل تأثیر مستقیم دارد.
  • برخی استخرها بیشتر از یک مبدل نیاز دارند؛ بنابراین تعداد مبدل نیز اهمیت دارد.

مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر از دستگاه‌های مقاوم و ضدزنگ است که کاربرد بالایی دارد. ضمن اینکه فلزات بسیار مقاوم هستند و تبادل حرارتی در آنها بالا است، به همین دلیل بیشتر از سایر مبدل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. مبدل‌های حرارتی مکانیسمی قوی ایجاد می‌کنند و با ایجاد انرژی بسیار، حرارت بالایی را از یک سیال به سیال دیگر انتقال می‌دهند. انتقال حرارت در این مبدل‌ها به صورت مستقیم است.

عملکرد مبدل حرارتی استخر

مبدل‌های حرارتی استخر ، آب را داخل یک پوسته حرارتی که حاوی تیوب‌های صاف است، گردش می‌دهد. سپس آب گرم شده را از یک لوله به داخل سیستم می‌فرستد. در نهایت آب سرد به آب گرم تبدیل شده است. این مبدل با عملکرد سریع، به پرکاربردترین مبدل‌ها تبدیل شده است. مبدل‌ها برای تولید گرما، سیستم گرمایشی دارند‌.

انواع مبدل حرارتی استخر

  • مبدل‌های پوسته و لوله
  • مبدل‌های حرارتی صفحه
  • مبدل‌های حرارتی هوا خنک یا پره‌ای

مبدل‌ها هر کدام بسته به نیاز افراد، کاربرد متفاوتی دارند.

معیارهای انتخاب بهترین مبدل حرارتی

مبدل حرارتی سهولت در گرم شدن آب استخر و سونا و جکوزی را در پی دارد. ازاین‌رو باید در هنگام خرید، تمام بررسی‌های لازم انجام شود تا عمر طولانی‌تری داشته باشد و برای شما نیز مفید باشد. اولین معیار، بررسی پروژه‌های انجام شده توسط مبدل حرارتی است تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. سپس هزینه‌های مختلف آن را موردبررسی قرار دهید. ظرفیت منبع از مهم‌ترین معیارها می‌باشد. بسیاری از افراد، میزان فشار کاری را به‌درستی بررسی نمی‌کنند و به همین دلیل است که افت کارکرد مبدل حرارتی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین ظرفیت کارکرد را حتماً بررسی کنید.

قطر لوله‌های مبدل را از یاد نبرید. ببینید آیا مناسب استخری که می‌خواهید در آن استفاده کنید، است یا نه؟

مواردی که گفته شد در هنگام خرید حتماً باید رعایت شوند. مبدل‌های استیل با طول عمر بالا و توانایی کار در فشار بالا، مفید برای تأمین آب گرم استخرها هستند.

مبدل حرارتی هوا خنک یا پره‌ای

این مبدل همان‌گونه که از نامش پیداست، دمای سیال را با فن موجود، خنک می‌کند.

  • عملکرد مبدل حرارتی هوا خنک یا پره‌ای

لوله‌های پره دار این دستگاه، هوا را با فشار زیاد جریان می‌دهند. این جریان سبب می‌شود که گرمای موجود در لوله‌ها به هوا انتقال یابد. انتقال حرارت توسط پره‌های موجود در لوله‌ها انجام می‌شود که در نتیجه، هوای اطراف لوله‌ها نیز گرم می‌شود‌. در مکان‌هایی که علاوه بر گرم شدن آب، گرم شدن هوا نیز نیاز باشد از این مبدل استفاده می‌شود.

  • مبدل حرارتی استخر بومن (Bowman)

این مبدل‌ها نوع جدید از مبدل گرمایش استخر هستند که جنس بدنه آن از چدن است. سرعت عملکرد مبدل بومن، سه برابر مبدل حرارتی استخر استیل است.

ویژگی‌های مبدل حرارتی استخر بومن (Bowman)

  • مبدل بومن عملکرد سه برابری در گرم کردن آب دارد.
  • تراکم لوله این دستگاه بالا است به همین دلیل سطح تماس با آب بویلر بیشتر می‌شود.
  • ضریب انتقال حرارتی آن نسبت به سایر مبدل‌ها کمتر است.
  • آب بویلر توسط پوسته وارد و حرکت آن به شکل مارپیچ است.
  • حرکت آب استخر هر چقدر هم کم باشد، این دستگاه کار می‌کند.
  • پوسته بیرونی آن طراحی مقاوم و منحصربه‌فرد دارد که موجب می‌شود عمر بیشتری داشته باشد.
  • ازآنجایی‌که تراکم لوله‌ها زیاد است، انتقال گرما سریع است و اتلاف بین لوله و آب کم است، انرژی صرف شده نیز کاهش می‌یابد.
  • قطعات آن قابل باز شدن هستند. (به‌ویژه کویل و کامپوزیت) به همین دلیل نگهداری آن آسان‌تر خواهد بود.

مبدل حرارتی استخر ایمکس

  • جنس بدنه و کویل آن استیل ۳۱۶ است.
  • دارای توان حرارتی بین ۴۰ تا ۱۲۰ کیلووات است.
  • پوسته خارجی آن مقاوم و بسیار دقیق جوش است.
  • کویل مبدل ایمکس بدون درز است که انتقال حرارت را بالا برده است.
  • براکت های قابل تنظیم دارد.
  • قابلیت انعطاف و نصب آسان آن موجب شده که مشتریان رضایت کامل داشته باشند.
  • اصلی‌ترین مزیت این مبدل، قابلیت اتصال به دیگ‌های آب گرم و سرد و پنل های خورشیدی است.
مبدل حرارتی استخر ایمکس

مبدل حرارتی استخر فلکسینوکس

مشخصات مبدل حرارتی استخر فلکسینوکس نیز بدون ارتباط مستقیم، حرارت را انتقال می‌دهد و بسته به شرایط و متراژ، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  1. جنس بدنه و کویل آن استیل ۳۱۶ است.
  2. مزیت مهم مبدل فلکسینوکس این است که ساخت داخل نیست و ساخت اسپانیا است.
  3. توان حرارتی ۲۰ تا ۱۲۰ کیلووات را تحمل می‌کند.
  4. ازآنجایی‌که وزن کمی دارد، جابه‌جایی آن آسان است.
  5. به صورت موازی نیز می‌توان آن را نصب نمود. نصب آن نیز ساده است.
  6. در استخرهای ۱۵ تا ۲۲۵ مترمکعب مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  7. دو قطر ۸۰ و ۱۱۰ میلی‌متری دارد.
  8. تأمین آب داغ از دیگ آب گرم، هیت پمپ و سیستم‌های خورشیدی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است.

مبدل حرارتی مسی استخر

مبدل حرارتی مسی استخر عضو جداناشدنی تجهیزات استخری در صنعت مکانیکی است. این مبدل‌ها از نوع U-Type هستند یعنی فقط دارای یک صفحه لوله هستند. تیوب این مدل از جنس مس و صفحه لوله از جنس گرد فولادی است. قابلیت اسید شویی و تمیزکاری دارد. قطر لوله‌ها ۱۹٫۰۵ است و ضخامت لوله‌ها ۰٫۷ میلی‌متر است.

نکات مهم در طریقه نصب مبدل حرارتی

مبدل گرمایش استخر از مهم‌ترین ابزارهای صنعتی به شمار می‌آید. انتقال حرارت توسط مبدل‌ها ممکن است بین مایع با مایع باشد، ممکن است بین گاز با گاز باشد و یا ممکن است بین گاز با مایع باشد‌. قبل از نصب کردن مبدل، بهتر است کاتالوگ را مطالعه کنید و سپس اقدام به نصب کنید تا مشکلات به حداقل برسند.آب ورودی به مبدل باید شیر یک‌طرفه داشته باشد. هم‌چنین مسیر حرکت آب گرم شونده و گرم‌کننده باید خلاف جهت یکدیگر باشد.

طریقه نصب مبدل حرارتی استخر

همه‌ی مبدل‌ها می‌توانند به یک حالت از سه حالت مختلف که شامل حالت ایستاده، افقی و افقی پهنا است، نصب شوند. در هر کدام از این روش‌ها، باید توجه کنید که هوا به راحتی از آن خارج شود. اگر افقی نصب شد، سر لوله‌های ورودی و خروجی باید به طرف بالا باشد.اگر عمودی نصب شد، سر لوله‌های ورودی و خروجی باید شیبی به طرف بالا داشته باشد.اکثراً نصب مبدل‌ها به شکل ایستاده‌اند، اما در موارد استثنا می‌توانید به شکل افقی یا خوابیده به بغل نیز نصب کنید. این حالت نصب فقط در ظرفیت‌های پایین امکان‌پذیر است.

مبدل گرمایش استخری که ابعاد بزرگ دارد، نیاز به شاسی نیز دارد. شاسی موجب می‌شود که لوله‌ها در جای خود محکم شوند و فشاری را تحمل نکنند. همچنین به طور مستقیم در کف مکان نصب نمی‌شوند. متصل شدن لوله‌های ورودی و خروجی و خلاف جهت بودن آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.در هنگام نصب بهتر است مسیر اجرای آب (Bypass) و افقی یا عمودی قرار گرفتن مبدل مورد توجه قرار بگیرد.

طریقه لوله‌کشی مبدل حرارتی استخر

لوله‌کشی مبدل گرمایش استخر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لوله‌کشی‌ها باید به گونه‌ای باشند که جهت حرکت سیال‌ها در خلاف یکدیگر باشند. ۴ محل اتصال هم‌اندازه و مرتبط دارند که باید به یک خط متصل شوند. ابتدا آب سرد به اتصال پایینی، متصل می‌شود و اندازه آن یک اینچ است. اتصال یک اینچ مرتبط با آبگرم مصرفی است که از سمت بالا خارج می‌شود. اتصال دو اینچ مرتبط با آبگرم ورودی موتورخانه است. اتصال دو اینچ پایینی مرتبط با آبگرم برگشتی موتورخانه است که از آن خارج می‌شود.سپس شیر اطمینان را به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به مبدل حرارتی نصب کنید.

طریقه لوله‌کشی مبدل حرارتی استخر

محاسبه مبدل حرارتی استخر

برای اینکه بتوانید مبدل متناسب با مکان نصب را خریداری کنید باید ظرفیت آن را محاسبه کنید. آسان‌ترین و سریع‌ترین راه محاسبه مبدل حرارتی استخر، محاسبه سرانگشتی است. بسیاری از خریداران از این روش استفاده می‌کنند.

مرحله اول: حجم آب استخر را به طور تقریبی برای هر مترمکعب استخر، حدوداً ۱۱۰۰ کیلوکالری در ذهن داشته باشید. بار به دست آمده را تقسیم بر ۸۶۰ کنید. (درواقع با این تقسیم کیلوکالری را به کیلووات تبدیل کرده‌اید) بار حرارتی استخر بر حسب کیلووات به دست آمده است. بار حرارتی به دست آمده را بر دو تقسیم کنید تا فوت حرارتی به دست آید. در مرحله آخر، جدول مبدل‌های استیل را مطالعه کنید و جواب به دست آمده را به نزدیک‌ترین فوت ظرفیتی انتخاب کنید.

بهترین مبدل حرارتی استخر

تا اینجا با انواع مبدل‌ها، کارکرد آنها و ویژگی آنها آشنا شدید. نمی‌توانیم به‌طورکلی بگوییم که بهترین مبدل حرارتی استخر کدام است. شما با مطالعه مبدل‌ها می‌توانید بسته به نیاز، محل موردنظر، اندازه، مقدار کارکرد و ... بهترین آن را خریداری کنید.

مکان‌هایی که مبدل حرارتی استخر در آن کاربرد دارد:

آکواریوم‌های بزرگ؛ افرادی که آکواریوم دارند و مدام نگران تأمین آب گرم و زنده ماندن موجودات دریایی درون آکواریوم هستند، باید از مبدل‌ها استفاده کنند. جریان‌های ورودی و خروجی مبدل حرارتی استخر موجب شده که آب گرم تأمین شود و موجودات تا مدت‌زمان زیادی زنده بمانند. بهترین مبدل برای آکواریوم، مبدل حرارتی صفحه‌ای است. تیتامین های داخل ورق‌های این مبدل، قدرت کارکرد آن را بالا می‌برد.

پرورش ماهی؛ افرادی که در کسب‌وکار پرورش ماهی هستند، باید دمای آب را برای زنده نگه داشتن ماهی‌ها تنظیم کنند. مبدل استیل بهترین مبدل برای این کار است.

استخر، سونا و جکوزی؛ مکان‌های ذکر شده، نیاز دارند که آبی با دمای مناسب داشته باشند. ازآنجایی‌که دمای هوا تأثیر مستقیم روی دمای آب دارد، باید از وسیله‌ای جهت تنظیم کردن دمای آب استفاده شود که همان مبدل گرمایش استخر می‌باشد. مبدل استخر، دمای آب را کم‌وزیاد و در واقع تنظیم می‌کند‌.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با کلیت مبدل گرمایش استخر، آشنا شدید. امید است پاسخ تمامی سؤالاتتان را دریافت کرده باشید و بتوانید به آسانی آن را خریداری، نصب و استفاده کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

ما معمولا در کمتر از 10 دقیقه پاسخ میدهیم

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت