بازدید: 2,086 بازدید

آشنایی با اسکیمر در استخرها

هنگام پرسیدن این پرسش که اسکیمر استخر چیست باید این مقدمه را بیان کنیم. برخی افراد برای سپری کردن اوقات فراغت و ایجاد نشاط در خود، ساعاتی از روز یا هفته را به شنا کردن در استخرها اختصاص می‌دهند. استخر‌ها به دو صورت روباز یا سالن‌های پوشیده طراحی و ساخته می‌شوند. شنا کردن و فعالیت افراد به مرور موجب تجمع چربی بدن، موی سر، حشرات، برگ یا خرده چوب‌های خشک می‌شود؛ که سبب کدر و بد بو شدن آب استخر می‌شود.

طبیعی است که شنا در استخری با آبی کدر مورد رضایت افراد واقع نشود. همین عامل سبب می‌شود که از ابزار و روش‌های متخلفی برای تمیز کردن آب استخر استفاده شود. اسکیمر یکی از پرکاربردترین شیوه‌های مکانیکی برای حذف و پاکسازی آلودگی‌های آب استخر است. برای اینکه بدانید اسکیمر استخر چیست و چه نقشی در سالم نگه داشتن آب استخر دارد. ما را همراهی کنید.

آشنایی با اسکیمر در استخرها

نحوه کار اسکیمر در استخر

این دستگاه یک محفظه پلاستیکی دارد که در زمان بتن ریزی استخر گذاشته می‌شود. نحوه گذاشتن اسکیمر باید به نوعی باشد که نیمی از دریچه آن توسط آب استخر پر شده باشد. عملکرد آن به این صورت است که، با روشن شدن پمپ سرریز شناور به حالت مایل قرار گرفته و امکان ورود آب و آشغال‌ها را به داخل اسکیمر می‌دهد.  با خاموش شدن پمپ این سرریز به طور خودکار به حالت قائم خود برمی گردد و از برگشت آشغال‌ها به داخل استخر جلوگیری می‌کند. به این صورت ذرات معلق در آب جمع آوری می‌شوند.

بعضی اسکیمرها به نوعی ساخته شده‌‌اند که از آن‌ها می‌توان برای جارو کردن استخر هم استفاده کرد. در این حالت سبد و درب اسکیمر از هم جدا شده و شلنگ مخصوص جاروی استخر به لوله مکش اسکیمر متصل می‌شود سپس از آن می‌توان برای تمیز کردن کف استخر استفاده کرد. تعداد بکار گیری اسکیمر در یک استخر، به ابعاد آن استخر بستگی دارد. برای استخرهای خانگی کوچک یک اسکیمر کافی است، اما برای استخرهای بزرگی که در فضاهای بزرگ ساخته شده‌‌اند باید از تعداد بیشتری استفاده کرد.

نحوه کار اسکیمر استخر

نحوه نصب اسکیمرها

اسکیمرها در دو سایز بزرگ و کوچک به بازار عرضه می‌شوند و اغلب به ازای هر ۲۵ مترمربع سطح استخر یک اسکیمر کوچک و هر ۵۰ مترمربع سطح استخر یک اسکیمر بزرگ استفاده می‌شود. اسکیمرها باید مقابل ورودی آب پمپ تصفیه کار گذاشته شوند. این دستگاه مستطیل شکل اغلب بر روی دیواره استخرها به شکل متناوب و در فاصله‌های مشخصی قرار می‌گیرد.

 نصب اسکیمر استخر باید اصولی، استاندارد، مطابق سطح استخر و شیب آن تنطیم شود. گردش آب روی آن تنظیم باشد تا دستگاه قادر باشد به خوبی عمل کند.

کاربرد اسکیمرها

در هنگام ساخت یک استخر یکی از ضروری‌ترین تجهیزات مورد نیاز، اسکیمر استخر است. شاید در ابتدا توجهی به آن نشود یا چندان مهم نباشد اما پس از گذشت مدتی استفاده از استخر، ضرورت وجود آن احساس خواهد شد. با توجه به بحران آب که در مناطق مختلف وجود دارد و موارد دیگر استفاده از آن مقرون به صرفه و مفید است.

برگ‌ها، حشرات و دیگر موارد آلوده کننده آب، وارد آب استخر می‌شوند و به صورت معلق در آب باقی می‌مانند. همه این‌ها می‌توانند شرایط مناسبی را برای رشد و نمو انواع جلبک و قارچ ها را فراهم کنند. هم چنین ورود آن‌ها به سیستم لوله کشی تصفیه آب، باعث افزایش فعالیت پمپ و فیلتر تصفیه می‌شود؛ و پس از گذشت مدتی آسیب جدی به این دستگاه‌ها وارد می‌کند. پس استفاده از اسکیمر، آب استخری تمیز و سالم را به دنبال دارد.

همچنین برای اضافه کردن قرص‌های کلر هم می‌توان استفاده کرد. فایده این کار این است که زمانی قرص به صورت مستقیم به سبد اسکیمر اضافه می‌شود و چون آب از طریق آن کشیده می‌شود، بیشتر قرص‌ها زودتر از زمانی که به حالت معمولی به آب اضافه می‌شوند حل می‌گردد. این به معنی غلظت کلر بیشتر و آب پاکیزه‌تر است. فقط هنگامی که پمپ استخر خاموش است قرص‌های شکسته و نصفه را باید از سبد برداشت تا مانع ایجاد غلظت زیاد کلر در یک ناحیه از آب استخر و آسیب به تاسیسات نشد.

نحوه نگهداری اسکیمر استخر

این نوع محصولات ساختار پیچیده‌‌ای ندارند و تنها با تمیز کردن آن‌ها می‌توان موجب کارایی درست آن‌ها شد. با این اقدام ساده می‌توان در افزایش عمر سایر تجهیزات مورد استفاده برای تصفیه آب دخالت کرد. تمیز کردن اسکیمر استخر کار سختی نیست با انجام مراحل زیر به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد.

  1. نخست پمپ استخر را خاموش کنید.
  2. سپس درب اسکیمر را باز کرده، سبد را بیرون آورده و با آب شست وشو دهید.
  3. سبد را درون اسکیمر گذاشته و درب آن را ببندید.
  4. پمپ استخر را روشن کنید.

اقدام دیگری که می‌تواند تاثیر زیادی در عملکرد اسکیمر بگذارد، استفاده از پوشش نازک برای سبد آن میباشد. شما می‌توانید برای جمع آوری بهتر ذرات و چربی‌ها، سبد را با جوراب‌های نازک و یا پارچه‌های ظریف بپوشانید. در استخرهای شخصی، حداقل هفته‌‌ای یک بار و استخرهای عمومی و روباز، چندین بار در هفته باید اسکیمرها را تمیز کرد.

انواع اسکیمر استخر

امروزه بیشتر این محصولات از جنس پلیمر و به صورت یکپارچه تولید می‌شوند. ولی در استخرهای قدیمی به صورت بتنی و به سازه استخر متصل هستند. نقطه مشترک میان تمامی اسکیمرها امکان دسترسی به درون آن توسط درپوشی که در بالای آن قرار دارد، است.

اسکیمر دیواری؛ این گونه محصولات مستطیل شکل هستند و روی دیواره‌های اطراف استخر قرار می‌گیرند. بیشتر آنها از جنس پلاستیک سفید ساخته می‌شوند، بعضی از آن‌ها درب به نام وایر در قسمت جلویی خود دارند که مطابق سطح آب و حرکت آن باز و بسته می‌شود. زمان خاموش شدن پمپ درب به آهستگی بسته می‌شود و در نهایت بقایای جمع آوری شده در سبد آن به داخل استخر بر نمی‌گردد.

اسکیمر شناور؛ این گونه اسکیمرها توسط یک بازوی پلاستیکی در کنار استخر متصل هستند یا مدل‌های شناور هستند که به تخلیه استخر متصل می‌شوند و سپس به صورت آزادانه در آب شناور می‌شوند.

درحالت کلی سه نوع اسکیمر برای استخرهای زیر زمینی و رو زمینی وجود دارد که عبارتنداز:

۱- اسکیمر دستی

یک اسکیمر دستی مانند یک توری خوب ساده عمل می‌کند که به قطب متصل شده است. این نوع به برق نیازی ندارد و فرد می‌تواند به راحتی با آن کار کند. اما این نوع برای تصفیه آب مناسب نیست و فقط جمع آوری آشغال‌های درشت را انجام می‌دهد. این نوع اسکیمر دارای شلنگ متصل به سیستم پمپ استخر و سیستم خروجی است و عملیات مکش را برای جمع آوری زباله‌ها هنگام جابه جایی اسکیمر در استخر انجام می‌دهد.

۲- اسکیمر اتوماتیک

 یک اسکیمر اتوماتیک به ورودی پمپ استخر متصل است و می‌تواند آب استخر را به طور اتوماتیک تمیز کند. با مکش آب توسط شلنگ، پروانه‌ها را در سطح آب استخر حرکت می‌دهند. بیشتر این نوع محصولات از حرکات تصادفی جلوگیری می‌کنند، تا در یک منطقه در استخر گیر نکنند. اما در شرایط دیگر نیاز به استقرار مجدد دارند و  در سطح آب به صورت شناور هستند.

۳-اسکیمرخورشیدی

 این نوع اسکیمر به نسبت جدیدتر است و از نور خورشید که در تابلوهای داخلی ساخته شده است استفاده و تغذیه می‌کند. این نوع اسکیمر‌ها از اتوماتیک و دستی گران‌تر هستند.

ویژگی بهترین اسکیمرها

در هنگام خرید یک اسکیمر مرغوب به سه نکته توجه کنید:

قیمت اسکیمر؛ اولین نکته قیمت آن است که برای صاحبان استخر خیلی مهم است. بدیهی است که آن‌ها نخواهند بیشتر از آن چیزی که نیاز است، برای خرید هزینه کنند. پس اگر کیفیت محصول به خطز نمی‌افتد می‌توان این مورد را مد نظر گرفت.

کیفیت و ماندگاری اسکیمر؛ اسکیمرها مدام در آب حاوی املاح مانند کلر قرار دارند. هم چنین در استخرهای رو باز در معرض تابش نور خورشید هستند. همه این‌ها می‌توانند به آن آسیب بزنند. ازطرفی همه اسکیمر‌های ساخته دارای کیفیت یکسانی نیستند. پس باید هنگام خرید، به موادی که از آن‌ها ساخته شده و یا جنس آن توجه کرد.

نصب آسان؛ یکی از پارامترهای مهم هنگام خرید، نصب راحت آن است که توصیه می‌کنیم برای استخرهای دارای اسکیمر اتوماتیک، نحوه نصب محصول را قبل از خرید بررسی کنید.

ویژگی بهترین اسکیمرها

جنس و ساختار تشکیل دهنده

جنس این تجهیزات اغلب از پلیمر فشرده است که سبب مقاومت آن‌ها در مقابل انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دمای آب می‌باشد. بعضی از آنها دارای یک شیر کنترل سطح آب هستند. بعضی دیگر دارای دو ورودی و خروجی که یکی برای هدایت آب به سمت مدار تصفیه و دیگری برای پر کردن سطح آب است.

مزایا و معایب اسکیمرهای استخر

  • مزایا

 اگر مواد کثیفی وارد یک استخر بزرگ و عمومی شود می‌تواند آب استخر را آلوده و شرایط ایجاد جلبک ها را در استخر فراهم کند. به کمک این محصول می‌توان این زباله‌ها و اجزای شناور را جمع آوری و مانع رسیدن آن‌ها به کف استخر شد. با تصفیه آب استخر در مصرف آب نیز صرفه جویی می‌شود.

  • معایب

 مهم‌ترین عیب اسکیمرهای استخر این است که آنها فرایند تمیز کردن آب استخرها مخصوصا استخرهای بزرگ را به آرامی انجام می‌دهند. یکی دیگر از مشکلات اسکیمر این است که آب با فاصله حدود ۱۰ سانتی‌متری از لبه بالایی استخر قرار می‌گیرد. پس در استخرهای دارای اسکیمر آب استخر لب به لب نمی‌شود و همیشه لبه استخر خالی می‌ماند. برای کسانی که دوست دارند استخری سر ریز داشته باشند گریل پیشنهاد می‌شود که مشکل‌تر و گران‌تر است.

مزایا و معایب اسکیمرهای استخر

مقایسه سیستم اسکمیر و سرریز آب استخر

ابتدا لازم است مکانیزم سرریزی را بیان کنیم. دراین روش اطراف استخر جوی‌هایی وجود دارد. هنگامی که دستگاه تصفیه روشن باشد آب استخر هم سطح با لبه استخر می‌شود. در این روش چربی‌ها و مواد معلق روی آب وارد جوی‌ها شده و به سمت تصفیه خانه هدایت می‌شوند. برای بازگشت آب از تصفیه خانه به سوی استخر از دو روش سرریزی و اسکیمر استفاده می‌شود. تفاوت‌های میان آن دو را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

ابعاد تصفیه خانه؛ در روش سرریزی ابعاد بزرگ‌تری برای تصفیه خانه لازم است. برای همین در این روش به منبع بالانس نیاز است.

جلوه ظاهری؛ از بعد جلوه می‌توان گفت روش سرریزی بهتر است. زیرا در روش اسکیمر خط چربی روی لبه‌های برخورد آب با دیواره مشاهده می‌شود.

تمیزکردن دیواره؛ همان طور که گفته شد در این روش خط چربی روی لبه برخورد آب با دیواره باید مدام پاک شود. اما در روش سرریزی نیاز به این کار نیست زیرا خط آب همیشه بالاتر از کاسه استخر است.

محدود بودن در استفاده؛ در استخرهای رو باز بارش شدید باران سبب وارد شدن حجم زیادی آب به گاترها شده و به سمت تصفیه خانه می‌برد. پس بهتر است از روش سر ریزی در این استخرها استفاده نشود. در استخرهای مسابقه بهتر است از اسکیمر استفاده نشود. زیرا در این روش سبب می‌شودکه یک جریان موافق یا مخالف برای شناگران ایجاد شود.

قیمت؛ روش سرزیری نسبت به اسکیمر گران‌تر است.

مقایسه سیستم اسکمیر و سرریز آب استخر

قیمت و خرید اسکیمر

قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع برند تولید کننده و ابعاد دو ویژگی مهم و تاثیر گذار در تعیین قیمت این دستگاه است. اما ابعاد انتخابی بستگی به ابعاد استخر، نوع استخر که می‌تواند روباز یا سرپوشیده باشد، توان و نوع پمپ به کار برده برای سیر کوله شدن آب، دارد. برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای استخر، سونا و جکوزی باید به مراکز معتبری که کالاهای با کیفیت و دارای استاندارد‌های لازم عرضه می‌کنند، مراجعه کرد. این مراکز به شما در خرید مناسب و مطابق با بودجه شما کمک خواهند کرد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت‌های برخی شرکت‌ها، آگاهی لازم راجع اسکیمرها کسب کنید.

نتیجه گیری

اسکیمر یا کفگیر یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای داشتن استخری با آب سالم و تمیز است. اسکیمرها نیز در انواع مختلفی از لحاظ اندازه و جنس تولید می‌شوند. با افزایش از اطلاعات خود راجع این دستگاه به سردرگم نشدن و خریدی مطمئن بپردازید. وجود این دستگاه همان طور که بیان کردیم علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به سلامت شناگران هم کمک می‌کند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

ما معمولا در کمتر از 10 دقیقه پاسخ میدهیم

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت