بازدید: 1,986 بازدید

مواد تصفیه آب استخر کدامند ؟

استخرها به دلیل وجود رطوبت و آب، مکان خوبی برای رشد و نمو انواع قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری زا، هستند. از طرفی تنها تعویض آب استخر نمی‌تواند از گسترش بیماری‌های پوستی جلوگیری کند. یکی از بهترین اقدامات برای ایجاد سلامتی آب استخر، تصفیه آب استخر است. تصفیه آب استخر باید به طور مرتب انجام شود تا بتوان از اثرات منفی ذرات آلاینده موجود در آب، پیشگیری کرد. در ادامه قصد داریم مواد تصفیه آب استخر را معرفی کنیم. ما را همراهی کنید.

مواد تصفیه آب استخر

مواد تصفیه کننده آب استخر

تصفیه آب استخر یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی برای داشتن آب استخر پاکیزه، زلال و خوش بو است. آب استخر باید از لحاظ مواد شیمیایی، فیزیکی، زیست محیطی و غلظت مواد، تحت کنترل و مطابق استاندارد‌های معتبر باشد. در صورت عدم توجه به این نکات، پس از مدتی آب استخر به مجموعه‌‌ای از انواع آلودگی‌ها و مواد مضر تبدیل می‌شود. اگر چه آب استخر‌ها قابل آشامیدن نیست، اما باید از نظر سلامتی و خصوصیات نزدیک به آب آشامیدنی باشد.

 زیرا این آب با بدن شناگران در تماس بوده و ممکن است آن‌ها حین شنا به طور اتفاقی این آب را بخورند. شناگران در یک استخر با آب زلال، به راحتی و با خیال آسوده می‌توانند از این ورزش آبی لذت ببرند. روش‌های زیادی برای تمیز نگه داشتن آب استخر وجود دارد. برای بیان برخی از این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تزریق کلر

کلر زنی یکی از قدیمی‌ترین مواد ضد عفونی کننده آب استخر است. این ماده می‌تواند به استریل آب استخر، کمک شایانی کند. اما دستگاه ترزیق کلر می‌تواند جایگزین مناسبی برای تزریق مستقیم کلر به آب استخر باشد. دستگاه کلر زن شیمیایی یا دستگاه کلر زن قرصی، به راحتی می‌تواند میزان کلر موجود در آب را اندازه گیری کند. کلر اضافی می‌تواند موجب ایجاد بوی ناخوشایند در آب استخر شود و یا برای شناگران آسیب‌های پوستی و حساسیت را به وجود آورد.

این دستگاه می‌تواند مانع انباشته شدن کلر اضافه در آب استخر شود. خرید یک دستگاه ترزیق کلر، بسیار به صرفه‌تر و ایمن‌تر از افزودن کلر به صورت دستی است. کلر نیز مانند سایر مواد تصفیه آب مانع رشد جلبک‌ها می‌شود و محیط استخر را برای شنا امن می‌کند. این ماده در انواع مختلف قرص کلر، پودر کلر، مایع کلر و گاز کلر وجود دارد.

پودر کلر استخر

پودر کلر را می‌توان به صورت مستقیم به آب استخر اضافه کرد. میزان این پودر به حجم آب استخر بستگی دارد. ماندگاری این پودر ممکن است با گذشت زمان کم شود اما دوام پودر کلر از کلر مایع بیشتر است.

مایع کلر استخر

مایع کلر را می‌توان به طور مستقیم به آب استخر افزود. این ماده ضد عفونی کننده آب استخر سریع عمل می‌کند. مایع را نمی‌توان مدت زمان طولانی نگه داری کرد، پس بلافاصله پس از تهیه باید به آب استخر افزود. در کل دوام قرص و پودر کلر از مایع کلر بیشتر است. به همین دلیل از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

گاز کلر استخر

تنها شکل واقعی کلر خالص، حالت گازی آن است. از این گاز برای استریل کردن آب استخر استفاده می‌شود. بیشترین ماندگاری را در میان انواع کلر دارد. اما اگر از این ماده درست استفاده نگردد، ممکن است خطرناک باشد. برخی افراد و سازمان‌ها مجازند که از گاز کلر برای استریل کردن استخر‌ها استفاده کنند. این ماده با وجود موثر بودن، اما شیوه متداولی برای ضدعفونی کردن آب استخر خانگی نیست زیرا استفاده از کلر گازی نیاز به ملاحات ایمنی داشته و فقط باید توسط افراد متخصص انجام شود.

روش کلر نمکی برای تصفیه آب استخر

از ترکیب نمک و آب می‌توان به عنوان یک مواد گند زدا استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین خصوصیت کلر نمکی که آن را از سایر مواد ضد عفونی کننده آب استخر مجزا می‌کند، توانایی این ماده در احیای خود است. هنگامی که فرآیند ضد عفونی کردن آب استخر توسط کلر نمکی به پایان رسید، این ماده به نمک باز می‌گردد و عملیات دوباره تکرار می‌شود. از دستگاه‌های کلر نمکی برای تصفیه آب استخر خانگی استفاده می‌شود و روزانه به تعداد افرادی که این دستگاه استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود.

این روش موجب می‌شود تا شناگران سوزش کمتری در چشم‌ها و پوست خود احساس کنند. در این روش ph آب زیاد دچار تغییر نمی‌شود و نیاز کمتری به استفاده از سایر مواد شیمیایی برای تنظیم ph آب است. اما با وجود تمام این مزیت‌ها استفاده از این دستگاه تصفیه آب، بسیار گران بوده و از طرف دیگر غلظت نمک اضافی در آب می‌تواند موجب خوردگی و ایجاد رسوب در تجهیزات آب استخر شود.

تصفیه آب استخر با استفاده از فیلتر کربنی

فیلتر کربی از دیگر وسایل تصفیه آب استخر است. این وسیله از ذرات کربن فعال استفاده می‌کند و موجب نابودی میکروارگانیسم‌ها و آلودگی‌های آب استخر می‌شود. این وسیله از هیچ مواد شیمیایی برای تصفیه آب استخر استفاده نمی‌کند به همین دلیل تاثیرات منفی برای پوست و مو نخواهد داشت.

کاربرد یون سازها در تصفیه آب استخر

دستگاه یون ساز می‌تواند عنصر مس و سایر فلزات سخت را در سطح آب استخر منتشر کند. باکتری‌ها هنگامی که در معرض این یون‌ها، قرار می‌گیرند، نابود می‌شوند. دستگاه یون ساز به دو شکل وجود دارد. یکی یون ساز برقی است که از جریان برق برای باردار کردن فلزات تا زمان آزاد سازی یون‌ها استفاده می‌کند. دیگری کاتریج معدنی یون ساز است که جریان آب را از یک بستر مواد معدنی عبور می‌دهد و در نهایت سبب ورود یون به آب استخر می‌گردد.

یون ساز‌ها وسایل ارزان قیمتی هستند که تعمیر یا نگه داری از آن‌ها نیاز به هزینه زیادی ندارد. یون‌ها بر خلاف کلر‌ها اثرات منفی برای سایر تجهیزات استخر، ندارند که این عامل سبب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. سرعت فرآیند یون‌های منتشر شده توسط یون ساز‌ها برای تصفیه کند است. آن‌ها نمی‌توانند به تنهایی آب استخر را تصفیه کنند. هنگام استفاده از یون ساز‌ها برای ضد عفونی کردن آب استخر باید مراقب میزان ph آب بود. در صورت عدم توجه ممکن است رنگ آب استخر به دلیل وجود عنصر مس تغییر کند.

ازن، ماده‌‌ای برای تصفیه آب استخر

کلر گاهی اوقات می‌تواند برای پوست بدن اثرات منفی ایجاد کند. این عامل سبب شده تا برخی افراد برای تصفیه آب استخر خانگی یا عمومی خود از ازن استفاده کنند. یک پکیج ازن زن می‌تواند میزان ازن مورد نیاز را وارد آب استخر کند. این ماده ضد عفونی کننده آب استخر می‌تواند میکروارگانیسم‌ها، مواد شیمیایی موجود در آب را از بین ببرد. این نکته را باید عنوان کنیم که قدرت ازن برای تصفیه آب ۲۵ برابر از کلر بیشتر است. ازن به هزینه کمتری نسبت به کلر، برای نابودی جلبک‌ها و قارچ‌ها نیاز دارد. ازن هرگز رسوب نکرده و مواد سمی وارد آب استخر نمی‌کند.

برم موجب ضد عفونی کردن آب استخر می‌شود!

برم یکی دیگر از موادی است که می‌تواند آب استخر را استریل کند. این ماده کاربردی مشابه به کلر دارد. استفاده از این ماده برای ضد عفونی کردن آب استخر بسیار گزاف است. برم در آب گرم استخر نسبت به کلر پایدار‌تر بوده و کمتر بو می‌دهد. از طرف دیگر موجب سوزش چشم‌ها نمی‌شود. اما برم را نمی‌توان در استخر‌های روباز استفاده کرد، زیرا در معرض نور خورشید خوب کار نمی‌کند و اغلب برای استخر‌های سرپوشیده کاربرد دارد.

نمی‌توان در استخر‌های معمولی از آن برای تصفیه استفاده کرد زیرا همان طور که بیان کردیم این ماده گران است. برم را به صورت قرص یا گرانول ارائه می‌دهند. افرادی که به کلر حساسیت دارند می‌توانند از برم در استخر‌های خود استفاده کنند.

سیستم uv روشی برای تصفیه آب استخر

تجهیزات بهداشتی uv روشی است که می‌تواند بدون به کارگیری مواد شیمیایی برای ضدعفونی کردن آب استخر استفاده شود. این سیستم از اشعه ماوراء بنفش برای میکروب کشی و نابودی میکروارگانیسم‌های مضر موجود در آب استخر استفاده می‌کند. به این طریق که این اشعه از سیستم تصفیه عبور می‌کند. اما به این معنی نیست که افراد مدام در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند. جایی برای نگرانی نیست.

عیب این روش این می‌باشد که نور uv تنها با عبور از سیستم تصفیه آب، آب استخر را استریل می‌کند. اما در این روش استخر به مواد شیمیایی اضافی نیاز دارد، تا پیش و پس از زدودن توسط نور uv تمیز گردد. به نوعی برای عملکرد درست، نیاز به مواد شیمیایی مکمل دارد. این روش برای غیر فعال کردن انگل‌ها و سابر عوامل بیماری زا تاثیر دارد. لامپ‌های این دستگاه می‌تواند تا مدت طولانی استفاده شود.

سیستم UV برای تصفیه آب

با رعایت این نکات می‌توانید آب استخر خود را پاکیزه نگه دارید

برای اینکه استخر شما همیشه برای شنا کردن آماده باشد باید با یکی از روش‌های بیان شده آب آن را ضدعفونی کنید. همان طور که بیا کردیم آب استخر تماس مستقیم با پوست بدن دارد. تجربه ثابت کرده که بیشتر مواد ضد عفونی کننده آب استخر شیمیایی هستند.

 این مواد می‌توانند در دراز مدت عوارض جانبی زیادی را برای بدن به وجود آورند. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما بهترین روش ضدعفونی را انتخاب کنید. بهتر است جهت استریل کردن آب استخر داروهای مخصوص و با کیفیت آب استخر را به کار ببرید. از مواد طبیعی که هیچ باقی مانده مضری از خود نمی‌گذارند، استفاده کنید. اغلب موادی مخصوصی برای حفظ تعادل ph آب وجود دارد که باید از آن‌ها برای حفظ سلامتی آب استخر استفاده کنید. می‌توان از نوارهای سنجش ph که در بازار موجود هستند، استفاده کنید.

نکات مهم جهت نگه داری مناسب از مواد شیمیایی تصفیه کننده آب استخر

باید در نگه داری از مواد شیمیایی تصفیه کننده استخر به خوبی دقت کرد. نگهداری درست از این مواد، بخش مهمی از یک استخر ایمن است. اگر این مواد به خوبی نگه داری نشوند ممکن است خطرناک باشند. با اینکه این مواد در هنگام ذخیره، بسته بندی و برچسب گذاری به خوبی محفوظ می‌مانند و می‌توانند مانع خطرات احتمالی شوند.

ر در غیر این صورت ممکن است با گذشت زمان تجزیه شوند. مواد شیمیایی استخر، وسایل استخر و آب آن را زلال نگه می‌دارند و می‌توانند فضایی جذاب را برای شناگران به وجود آورند. برخی نکات برای نگه داری از مواد استریل کننده شامل موارد زیر می‌گردد:

محلی که باید از این مواد نگه داری کرد؛ بهترین مکان برای نگه داری از مواد شیمیایی نقطه‌‌ای است که از نور مستقیم نور خورشید دور باشد. این مواد نسبت به خورشید و گرما واکنش کمی نشان می‌دهند. بهتر است این مواد را در نقطه‌‌ای دور از استخر، در فضای باز، در یک ناحیه خشک و سرپوشیده گذاشت. نباید ظروف دارای مواد شیمیایی را روی هم قرار داد.

تهویه کافی؛ مکان نگه داری مواد شیمیایی استخر باید دارای تهویه کافی باشند. اگر چندین ماده در کنار هم قرار گیرند، اهمیت تهویه بیشتر می‌شود. زیرا بعضی مواد شیمیایی می‌توانند هنگام ترکیب واکنش‌های خطرناکی را به وجود آورند.

درب ظروف را در صورت عدم استفاده باید محکم بست؛ این عمل موجب می‌شود تا از ریختن تصادفی مواد شیمیایی جلوگیری کرد.

باید مراقب کودکان و حیوان خانگی بود؛ این مواد باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشند.

نباید از ظروف دوبار استفاده یا ظرف آن‌ها را تعویض کرد؛ هرگز نباید مواد شیمیایی را به ظرف دیگری منتقل کرد. یا از یک ظرف دوبار استفاده کرد. زیرا این اقدامات می‌توانند موقعیت خطرناکی را به وجود آورند. هنگام نگه داری از این مواد همیشه باید از ظروف اصلی استفاده کرد که برچسب آن‌ها هم خوانا باشند. نباید ماده جدید یا با ماده قدیمی مخلوط کرد. هنگام ریختن مواد به استخر حتما باید لباس آستین بلند، کفش‌های پنجه بسته و شلوار پوشید تا بتوان مانع ریختن مواد روی بدن خود شد.

مواد شیمیایی برای تصفیه آب

نتیجه گیری

به طور خلاصه می‌توانیم بیان کنیم، شیوه‌های مختلفی برای استریل کردن آب استخر وجود دارد. هر روش مزیت یا عیب مختص خود را دارد. بعضی از مواد ضد عفونی کننده آب استخر می‌توانند برای بدن حساسیت به وجود آورند. از طرفی برخی از این مواد می‌توانند گازهایی از خود ساطع کنند، که موجب بیماری‌های تنفسی می‌شود. پس بهتر است روشی را برگزینید که کمترین خطر را برای شما در پی داشته باشد. استخری دارای آب سالم داشته و از استفاده و شنا کردن در آن احساس رضایت کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

ما معمولا در کمتر از 10 دقیقه پاسخ میدهیم

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت