بازدید: 1,351 بازدید

آنچه تجهیزات نظافت و شستشوی استخر لازم است بدانیم

در مراکز تفریحی، همواره افراد زیادی رفت‌وآمد می‌کنند، ازاین‌رو نظافت این مکان‌ها بسیار مهم است. برای مثال، مراکز تفریحی چون استخرها و سالن‌های رختکن باید همیشه تمیز باشند. رعایت نظافت در استخرها، علاوه بر حفظ سلامت افرادی که در استخر هستند، سلامت محیط را در پی دارد که موجب می‌شود نگهداری مکان و تجهیزات آسان‌تر باشد. جهت نظافت استخر، وسایل به خصوصی استفاده می‌شود که تجهیزات شستشوی استخر نامیده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم راجع به تجهیزات استخر صحبتی داشته باشیم.

تجهیزات نظافت و شستشوی استخر

استخرها و شستشوی آن‌ها چگونه است

استخرها مکان‌های ورزشی و تفریحی هستند که نظافت آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. عملیات نظافت، رسوب‌زدایی و اسید شویی استخرها باید به صورت مرتب انجام شود. مواد رسوبی درون آب به مرور لکه‌هایی کدر کننده بر روی سطح کاشی‌ها ایجاد می‌کند. همچنین این لکه‌ها و رسوبات سبب گرفتگی لوله‌ها می‌شوند. استخرها به دو نوع خانگی و عمومی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از انواع استخر، شستشوی مخصوص به خود را دارند. مسلم است که استخر عمومی چون رفت‌وآمد بیشتری دارد، برای شستشوی آن نیاز به کادری آموزش دیده است.

استخرهای خانگی نیز به دو نوع روباز و مسقف تقسیم‌بندی می‌شوند:

استخرهای روباز آلودگی بیشتری نسبت به استخرهای مسقف دارند، چرا که بیشتر در معرض گردوغبار، باران، زباله‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌ها هستند. آب استخرهای روباز باید به صورت مداوم عوض شود و فاصله زمانی شستشوی آن نیز کوتاه باشد. آلودگی استخرهای مسقف، رسوب و املاح درون آب است. همچنین رطوبت و بخار، آلودگی‌های قارچی و میکروبی را به وجود می‌آورد. آب استخر مسقف باید هر هفته به مدت یک متر عوض شود. عمل تعویض یک متر از آب در هر هفته، بک فاش نام دارد.

تجهیزات شستشوی استخر باغ بشناسید

تجهیزات نظافت و شستشوی استخر باغ عبارت‌اند از:

جاروی مخصوص: جاروی استخر وسیله‌ای جانبی برای تمیزکاری استخر است. با استفاده از این جارو نیاز به تخلیه آب استخر نیست و در واقع در زیر آب کار می‌کند. مواد معلق سنگین و ته‌نشین شده در آب استخر، توسط جارو جمع‌آوری و پاک‌سازی می‌شود. جاروها در سه نوع روباتیک، تمام‌اتوماتیک و دسته‌دار مکانیکی وجود دارند. عملکرد هر سه جارو یکسان است.اما جاروی تمام‌اتوماتیک و دسته‌دار، بهتر عنوان شده است. این جاروها جمع شدن جلبک‌ها و ذرات ریز در کف را متوقف می‌کنند. در واقع از تجهیزات شستشوی کاشی استخر به شمار می‌آید. کاربرد این جارو محدود به این چند گزینه نیست و رسوب گرفتگی و تیرگی کف استخر را نیز تمیز می‌کند.

تجهیزات-شستشوی-استخر-باغ-بشناسید

جاروی دستی استخر: جارو دستی، مداربسته دارد. آب استخر به وسیله پمپ به اسکیمر جارو وارد و فیلتر می‌شود. فیلترها معمولاً شنی می‌باشند و بر روی دسته جارو نصب شده‌اند‌. در آخر، آب مجدد به استخر باز می‌گردد. در صورتی که اسکیمر موجود نبود، سیستم تصفیه استخر به فاضلاب، دورریز، باغچه و ... هدایت می‌شود.

جاروی نیمه اتوماتیک استخر: این جارو باید به اسکیمر متصل شود و سپس در کف استخر قرار بگیرد. نیروی کششی جارو را به تمام نقاط استخر به صورت دینامیکی حرکت می‌دهد. این جاروها ذرات ریز و زیرین را جمع‌آوری می‌کند.

جاروی تمام‌اتوماتیک استخر (جاروی رباتیک): جاروی تمام‌اتوماتیک، موتور قوی و بدنه‌ای سبک دارد که در دیواره‌ها و کف استخر حرکت می‌کند. در این جارو به جای چرخ، از شنی مکنده استفاده شده که حرکت را آسان‌تر کرده است. فیلترهای کارتریج داخلی دستگاه، آب را تصفیه و بدون هدر رفتن آن، به استخر باز می‌گردانند. ولتاژ ۲۴V این جارو سبب شده که شناگران بدون خطر برق‌گرفتگی هنگام کار این جارو، شنا کنند.

اسکرابر استخر چیست؟

از دیگرتجهیزات نظافت و شستشوی استخر ، کاشی استخر می‌توان به اسکرابرها اشاره کرد. این دستگاه در سه نوع دستی، موتوری و ترکیب این دو وجود دارد. اسکرابر به راحتی کف و لابه‌لای کاشی‌ها را تمیز می‌کند. همراه با این دستگاه می‌توان از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. دو محفظه آب تمیز و آب کثیف این دستگاه سبب شده که شستشو راحت‌تر انجام شود. سری تی مانند و پهن اسکرابر موجب شده که آلودگی‌ها راحت‌تر تمیز شوند‌. مجهز به موتور مکنده است که رسوبات و آب‌های آلوده را جدا و به مخزن می‌فرستد‌.

واترجت استخر چیست؟

از دیگر وسایل پرکاربرد در شستشوی استخرها، واترجت های بالای ۲۰۰ Bar هستند. عملکرد این دستگاه‌ها بدین‌صورت است که با یک نازل آب یا همان گان، پاشش آب با قدرت بالا و زاویه کم را انجام می‌دهد و جلبک‌ها و رسوب‌ها را از کف و دیوار استخر جدا می‌کنند. با این دستگاه حتی آلودگی‌های میان کاشی‌ها نیز از بین می‌رود. در صورت تخلیه آب استخر، امکان استفاده از این دستگاه وجود دارد. واترجت نیاز به مواد شوینده ندارد و این برای افرادی که حساسیت یا آلرژی دارند، بسیار مناسب است. این دستگاه دوستدار طبیعت است.

پولیشر استخر چست؟

گاهی اوقات افراد سهل‌انگاری می‌کنند و از همان ابتدا اقدام به شستشوی استخر با جارو و برس نمی‌کنند، اجازه می‌دهند تا جلبک‌ها به حد زیادی انباشته شوند و زمانی متوجه آن می‌شوند که رنگ آب تغییر کرده باشد. در این صورت جارو و واترجت ها نمی‌توانند لایه‌برداری کنند، چون آلودگی‌ها بیش‌ازحد ممکن شده است؛ بنابراین از پولیشر های دستی سنگین استفاده می‌شود.

قرارگیری این دستگاه باید توسط فردی متخصص انجام شود تا عملیات لایه‌برداری، هم باکیفیت‌تر انجام شود و هم زمان کمتری را به خود اختصاص دهد. پولیشر، موتور مکنده ندارد. هنگامی‌که فرچه‌های پولیشر می‌چرخند، سبب می‌شوند که رسوبات و جلبک‌های زیاد، زدوده شوند. پولیشر چندمنظوره با برس چرخشی خود و قدرت فوق‌العاده و چرخیدن، در مدت‌زمان کمتری پاک‌سازی را انجام می‌دهد. با پولیشرها، رنگ و روی استخرهای قدیمی را نو و تازه کنید‌.

تفاوت روش شستشوی استخر با بخار یا سایر روش‌ها کدامند؟

این روش برعکس روش اسید شویی استخر، به فایبرگلاس و کاشی‌های استخر آسیبی نمی‌رساند. حتی اسید شویی عملی خطرناک و سخت است، در حالی که بخار شویی هیچ خطری ندارد.در روش بخار شویی، جلبک‌ها به هیچ عنوان، مجدد رشد نمی‌کنند. در حالی که امکان رشد مجدد جلبک‌ها در روش اسید شویی وجود دارد.همچنین قابلیت از بین بردن بوی بد را دارد که سایر روش‌ها ندارند.

شستشوی استخر با بخار!

ازآنجایی‌که وجود آب در استخر سبب ایجاد آلودگی و کدر شدن رنگ آب می‌شود، لازم است شستشو را هر چند مدت یک‌بار با روش‌های گوناگون انجام دهید. یکی از این روش‌ها، شستشوی استخر با بخار است. این روش از جدیدترین روش‌ها در نظافت استخر می‌باشد.

بخار، جلبک‌ها و رسوب‌ها را به راحتی از بین می‌برد. شستشوی استخر با استفاده از بخار بدون هیچ زحمتی تمام کثیفی‌ها را از بین می‌برد. این روش، خاصیت استریلی دارد که حتی بوی بد را نیز از بین می‌برد. ضدعفونی و میکروب‌زدایی را نیز در پی دارد. برای انجام این روش باید از دستگاه بخار شویی یا دستگاه کارواش بخار سیار استفاده شود. برای شروع باید آب استخر را تخلیه کنید. سپس بخار خارج شده از لنس تفنگی را بر روی کف استخر و دیوار استخر بگیرید.

شستشوی استخر با کارواش چگونه است

استخر از مکان‌هایی است که افراد می‌تواند در آنجا وقت بگذراند و ورزش کنند. ازاین‌رو تمیز بودن و زیبا بودن مکان، مهم می‌باشد. از روش‌های مهم برای تمیز کردن استخر، شستشوی استخر با کارواش می‌باشد‌. نکته قابل ذکر در اینجا این است که ‌از کارواش فقط برای استخرهایی از جنس بتن یا گچ می‌توان استفاده کرد. استخرهای مجهز به فایبرگلاس آسیب‌پذیر هستند و از آنجا که کارواش تنش بسیار دارد، مناسب برای چنین استخرهایی نیست.

برای تمیز کردن استخر با کارواش، در مرحله اول باید تخلیه آب استخر را انجام دهید. بعد از خشک شدن استخر، مواد داخل استخر را جمع‌آوری کنید. روی وسایل الکترونیکی موجود در کف استخر باید پوشیده شود.ابتدا با کارواش، دیواره‌ها و سپس کف‌ شسته شوند. از طریق نازل پاشش مواد شوینده، اقدام به پاشش آن کنید. پنج تا ده دقیقه بعد با کارواش خانگی عمل شستشو را انجام بدهید. در قسمت‌هایی از استخر که جلبک دارند، فشار آب باید زیاد باشد. در کنار شوینده، تا می‌توانید از سفیدکننده نیز استفاده کنید.برای استفاده از سفیدکننده، مراحل زیر باید انجام شود.به نسبت یک به چهار، آب و سفیدکننده را با هم مخلوط کنید و با برس و دست، اقدام به پاک‌سازی کنید‌. پس از گذشت ده دقیقه، با کارواش شروع به شستشو کنید‌.

درباره شستشوی استخر با اسید بدانید

این روش از بهترین روش‌ها برای پاک‌سازی استخر است. صد البته که برای شستشوی استخر با اسید باید کادری مجرب اقدام کنند. به دلیل اینکه فرد انجام دهنده، رابطه مستقیم با بخار و اسید دارد و همان‌طور که می‌دانید، اسید بسیار خطرناک است. برای شروع لازم است به کف استخر نگاهی بیاندازید. اگر کف استخر را دیدید، نیاز به تخلیه نیست؛ اما در صورتی که کف استخر مشاهده نشد؛ یعنی کثیفی زیاد است و آب استخر نیاز به تخلیه دارد.

نحوه اسید شویی استخر

با اسید شویی، جرم از سطوح جدا شده و شفافیت به کاشی‌ها برمی‌گردد. آلودگی‌های محیط استخر با اسید به طور کامل از بین می‌رود. همه افراد می‌دانند که قدرت پاک‌کنندگی اسید چقدر بالا است. بند کاشی‌های استخر که با سایر روش‌ها چندان تمیز نمی‌شوند، با این روش به خوبی تمیز می‌شود.

  • برای تمیزکاری استخر با روش اسید شویی در مرحله اول باید آب استخر خالی شود.
  • لباس مناسب و دستکش، حتماً پوشیده شود.
  • عینک مناسب باید به چشم زده شود تا از ورود بخار اسیدی به چشم جلوگیری کند. ترجیحاً از عینک‌هایی که دور پلاستیکی دارند استفاده شود.
  • بخار اسیدی ممکن است از طریق دهان وارد بدن شود. برای جلوگیری از این کار، از ماسک استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از اسید خالی برای اسید شویی استفاده نشود. به درصد یک به چهار باید با آب مخلوط شود‌. توجه داشته باشید که برای رقیق شدن، از آب استفاده کنید نه از اسید دیگری.
  • گاز و بخارهای تولید شده در زمان شستشو باید از هواکش خارج شود تا موجب اتفاقات بدی همچون خفگی نشود.
  • بهتر است این روش شستشو، تک نفره انجام نشود.
  • در حین شستشو باید شیلنگ آب در کنار شما باشد‌.
  • بعد از انجام مراحل شستشو، اسیدهای ته‌نشین شده‌ای را در کف استخر می‌بینید که باید خنثی شوند. بدین منظور، دو کیلو سود خنثی در استخر ریخته و بعد از خنثی شدن، به بیرون از استخر پمپاژ کنید‌.
مواد شوینده اسیدی

یکی دیگر از روش‌های نظافت استخر، شستشوی استخر با اسید است. در این روش، اسیدهای رقیق شده را به کمک پولیشر به سطح، دیوار و کف استخر می‌زنند تا سطوح رسوب گرفته شفاف شوند. اسید شویی استخر باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود، چرا که رقیق شدن آن باید با دقت انجام شود. از مزایای این روش، رسوب‌زدایی و تعادل PH آب است. همچنین لوله‌های گرفته، توسط اسید باز می‌شوند.

هزینه تجهیزات شستشوی استخر خانگی

نظافت و شستشوی استخر خانگی جزو سرویس‌دهی‌هایی است که به صورت توافقی قیمت دهی می‌شود‌. همچنین هزینه تجهیزات شستشوی استخر خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ازجمله عواملی که در هزینه‌ها موثر است، عبارت‌اند از:

  • برند تجهیزات تأثیر مهم بر افزایش قیمت دارند‌.
  • کیفیت و اندازه محصولات و استخر در مقدار قیمت، دخیل هستند.
  • اگر سفارش آنلاین داشته باشید، هزینه ارسال به هزینه تجهیزات نیز اضافه می‌شود. برای اطلاع از جدیدترین قیمت بهترین برند تجهیزات استخری، به سایت‌های معتبر و تاپ گوگل مراجعه نمایید.

نتیجه ‌گیری

مسئله ضدعفونی کردن آب استخر و بهداشت عمومی و فردی در دنیای امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ازاین‌رو باید در راستای رعایت بهداشت در مکان‌های تفریحی، قدمی برداریم. این قدم می‌تواند استفاده از انواع تجهیزات شستشوی استخر خانگی باشد که علاوه بر تمیزی و زیبایی، سلامت را برای افراد به ارمغان می‌آورد. در این مقاله با انواع روش‌ها و تجهیزات شستشوی استخر آشنا شدید. امید است به پاسخ سؤالاتتان رسیده باشید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

ما معمولا در کمتر از 10 دقیقه پاسخ میدهیم

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت